woensdag 28 oktober 2009

SPRINGLEVEND – Bezuinigingen

SPRINGLEVEND – Inwoners betrekken bij bezuinigingen

D66 staat zaterdag 19 september as. van 10.00 tot 14.00 uur weer met haar lokale campagne “D66 Springlevend” op de Markt in Zaltbommel. Hoofdthema van deze dag zijn de voorgenomen bezuinigingen van de gemeente Zaltbommel voor de komende jaren. Een zeer actueel thema waarmee inwoners en organisaties in deze gemeente ongetwijfeld te maken krijgen. Daarom wil D66 graag van inwoners horen wat hun mening is en welke ideeën en suggesties ze hebben.

“Binnenkort praten we in de gemeenteraad over een forse bezuinigingsoperatie. D66 wil dit soort ingrijpende beslissingen niet over de hoofden van inwoners en organisaties nemen. We willen ze er juist goed bij betrekken voordat er besluitvorming plaatsvindt”, aldus fractievoorzitter Frits van der Schans. “Zeker nu we de indruk hebben, dat er een neiging is om nogal snel naar pure bezuinigingen op maatschappelijke organisaties en lastenverhoging voor de inwoners te grijpen. D66 vindt dat er in moeilijke tijden eerst moet worden gekeken naar de eigen organisatie en bedrijfsvoering, voordat inwoners en organisaties de dupe worden”.

D66 wil niet pappen en nathouden en komt binnenkort met een creatieve en toekomstgerichte aanpak van het financiële probleem. “Bij een dergelijke ingrijpende operatie moet alles ter discussie staan en is er geen plaats voor heilige huisjes” aldus Van der Schans.

“D66 Springlevend” richt zich op direct contact met inwoners over zaken die hen raken en bezighouden. Volgens de partij werkt dit merkbaar beter op de Markt tussen de boodschappen door dan in formele bijeenkomsten als de raadsvergadering en de Carrousel. Bovendien kan de relatie en de communicatie van het gemeentebestuur met organisaties en inwoners nogal wat worden verbeterd.

Het inmiddels bekende springkussen staat symbool voor de inwonerscampagne “ D66 Springlevend”. Tijdens de actie op de Markt zijn naast fractievoorzitter Frits van der Schans onder andere ook de burgerleden Jolanda Maas en Thom Ummels present. Belangstellenden kunnen ook met andere vragen en problemen bij hen terecht. Ook is het mogelijk om zich als lid aan te melden.