zaterdag 31 oktober 2009

BD-artikel: Kassen bij A2 of stoppen

Artikel Brabants Dagblad: Kassen bij A2 of stoppen

door Merel van Beers, vrijdag 09 januari 2009

BRAKEL – De carrouselvergadering van gisteravond in Huis Brakel was bedoeld om vrijuit te praten over de herstructurering van de bestaande glastuinbouw in de Bommelerwaard.

Besluiten werden er niet genomen. Wel werd er een aantal duidelijke standpunten ingenomen. Frits van der Schans (D66) was helder: "Al het glas naar de A2 of kappen ermee."

De Zaltbommelse carrouselleden en de zaal, bestaande uit tuinders, telers en inwoners, waren het eens dat er snel een politiek besluit moest komen. Als tuinbouw op ongewenste locaties moet verdwijnen, moet er wel een duidelijk alternatief komen, het liefst op één plek. De locatie bleef echter onderwerp voor discussie.

Initiatief voor de avond kwam van de raad zelf. "We willen tot een goede oplossing te komen en dat gaat alleen maar door met elkaar te praten", stelde Nico van Wijk (PvdA). Toch kwam Van Wijk al snel tot de conclusie dat er knopen doorgehakt moesten worden zodat de raad aan de slag kon. "Praten over een technisch rapport over de bestemmingsgebieden levert te weinig op. We missen een maatschappelijke kosten/baten analyse om goed in beeld te krijgen wat de opties zijn."

Voor de D66 is er maar een optie: verplaatsing. "Glastuinbouw rond de dorpen is niet meer van deze tijd. Een locatie bij de A2 is veel geschikter en hiermee kan de sector geconcentreerd worden op één plek", aldus Van der Schans. Volgende week vergadert de raad verder over het onderwerp.