zaterdag 31 oktober 2009

BD-artikel: Overlast door nieuwe kassen

Artikel Brabants Dagblad: Overlast door nieuwe kassen

Woensdag 8 februari 2006

Naar schatting 4200 mensen wonen volgens het provinciebestuur van Gelderland in de buurt van de nieuwe kassengebieden die zijn aangewezen in het Regionaal Plan Bommelerwaard. Dat antwoorden Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, op vragen van het D66-Statenlid F. van der Schans.

Onwetendheid
De politicus uit Bruchem had zich nogal gestoord aan de onwetendheid van de provincie over het aantal burgers dat in de Bommelerwaard last van de kassenuitbreidingen kan krijgen. Dat bleek begin januari tijdens een hoorzitting van de Raad van State in Den Haag. Hier werd het regionaal plan gesproken, dat een verdubbeling van de glastuinbouw in de Bommelerwaard mogelijk maakt.
Dit rechtscollege vroeg zich af of de provincie bij haar goedkeuring van de kassengroei wel rekening heeft gehouden met de belangen van burgers in dat gebied. Volgens Gedeputeerde Staten is daar wel degelijk sprake van, namelijk in het onderzoek naar de milieu-effecten van dit regionaal plan.
Het Gelderse provinciebestuur houdt nog steeds staande dat slechts een enkele burger binnen de aangewezen kassengebieden rond Zuilichem, Nieuwaal en Velddriel zelf woont. Volgens de provincie is de Raad van State hierover dan ook niet onjuist is geïnformeerd.

Beslissing
De bestuursrechter van de Raad van State beslist waarschijnlijk eind deze maand over de kassenuitbreiding in de Bommelerwaard. Dan zal ook duidelijkheid komen over de vraag of de 250 hectare bestaande kassencomplexen mogen worden uitgebreid met nog eens 250 hectare glastuinbouw.