zondag 1 november 2009

SPRINGLEVEND – Bezuinigingen & Verkiezingen

SPRINGLEVEND / Over bezuinigingen en verkiezingen

D66 staat zaterdag 7 november as. van 10.00 tot 14.00 uur weer met haar lokale campagne “D66 Springlevend” op de Markt in Zaltbommel. Er is vooral aandacht voor de bezuinigingen die de gemeente wil doorvoeren. Daarnaast zijn de pijlen gericht op raadsverkiezingen die 3 maart 2010 worden gehouden. D66 wil graag met inwoners van gedachten wisselen over de bezuinigingen en de hoofdpunten van het op te stellen verkiezingprogramma.

“Wij bespreken deze zaken graag in het openbaar en niet in de beslotenheid van achterkamertjes. We nemen 12 november in de gemeenteraad een besluit over een forse bezuinigingsoperatie. En deze eerste ronde is waarschijnlijk nog maar het begin. D66 wil dit soort ingrijpende beslissingen niet over de hoofden van inwoners en organisaties nemen. We willen ze er juist goed bij betrekken voordat er besluitvorming plaatsvindt”, aldus fractievoorzitter Frits van der Schans.

“Het college en veel fracties in de raad leggen de financiële problemen als eerste bij inwoners, organisaties en voorzieningen. Of ze smeren de bezuinigingen zonder bewuste keuzes te maken uit over alle posten. Dat is pappen en nathouden. D66 vindt dat ook de gemeente in moeilijke tijden eerst moet kijken naar de eigen organisatie en bedrijfsvoering, voordat inwoners en organisaties de dupe worden. Wij zullen ons met hand en tand verzetten tegen de voortdurende afbraak van sectoren als cultuur, sport en maatschappelijke voorzieningen. En verder vinden we dat religieuze voorkeuren niet ten laste van de gemeenschap moeten komen. Een duidelijk voorbeeld is de christelijke bibliotheek en het geldverslindende vervoer van leerlingen naar ver weg gelegen christelijke scholen op een zeer bijzondere grondslag.” zegt Van der Schans.

“D66 Springlevend” richt zich ook buiten verkiezingstijd op direct contact met inwoners over zaken die hen raken en bezighouden. Volgens de partij werkt dit merkbaar beter op de Markt tussen de boodschappen door dan in formele bijeenkomsten als de raadsvergadering en de Carrousel. Bovendien kan de relatie en de communicatie van het gemeentebestuur met organisaties en inwoners nogal wat worden verbeterd.

Het inmiddels bekende springkussen staat symbool voor de inwonerscampagne “ D66 Springlevend”. Tijdens de actie op de Markt zijn naast fractievoorzitter Frits van der Schans onder andere ook de burgerleden Jolanda Maas en Thom Ummels present. Belangstellenden kunnen ook met andere vragen en problemen bij hen terecht of zich aanmelden als lid. Voor informatie: www.d66zaltbommel.nl.