maandag 7 december 2009

PERSBERICHT / Springlevend met enquête herbenoeming burgemeester

“D66 SPRINGLEVEND” OP MARKT IN ZALTBOMMEL

D66 staat zaterdag 12 december as. van 10.00 tot 14.00 uur weer met haar lokale campagne “D66 Springlevend” op de Markt in Zaltbommel. Er is vooral aandacht voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Zaltbommel. Belangstellende inwoners kunnen hun stem uitbrengen voor of tegen een verlenging van de ambtstermijn van burgemeester Van den Bosch. De gemeenteraad spreekt zich hierover uit op 15 december.
Fractievoorzitter en lijsttrekker voor D66 bij de komende raadsverkiezingen Frits van de Schans geeft aan, dat op die manier de inwoners van de gemeente nog enigszins worden betrokken bij de herbenoeming van de enige niet gekozen gemeentebestuurder. ”D66 is fervent voorstander van een door de inwoners gekozen burgemeester. Helaas is dat op het nippertje niet doorgegaan. De gemeenten in ons land zitten nu met de brokken van een burgemeester zonder mandaat van de kiezers. Wij willen ons standpunt over de herbenoeming in de gemeenteraad onderbouwen met de mening van zoveel mogelijk inwoners”, aldus van der Schans.
D66 presenteert zaterdag ook haar nieuwe website www.d66zaltbommel.nl met veel interactieve mogelijkheden. Zo is er de poll waarbij inwoners en andere belangstellenden hun mening kunnen geven over actuele vraagstukken. De herbenoeming van de burgemeester is de eerste pollkwestie. Ook zijn er bijvoorbeeld de standpunten van D66 in de gemeenteraad, vragen aan het college van burgemeester en wethouders en het verkiezingsprogramma te vinden. Bezoekers aan de D66 campagne krijgen zaterdag koffie en warme chocolademelk aangeboden.
“D66 Springlevend” richt zich ook buiten verkiezingstijd op direct contact met inwoners over zaken die hen raken en bezighouden. Volgens de partij werkt dit merkbaar beter op de Markt tussen de boodschappen door dan in formele bijeenkomsten als de raadsvergadering en de Carrousel. Bovendien kan aan de relatie en de communicatie van het gemeentebestuur met organisaties en inwoners nogal wat worden verbeterd.
Het inmiddels bekende springkussen staat symbool voor de inwonerscampagne “ D66 Springlevend”. Tijdens de actie op de Markt zijn naast fractievoorzitter/lijsttrekker Frits van der Schans ook zijn “running mate” Thom Ummels en andere kandidaten als Jolanda Maas en Dick Vleeskruijer present. Belangstellenden kunnen ook met andere vragen en problemen bij hen terecht of zich aanmelden als lid. Voor informatie.