vrijdag 2 juni 2017

Binnenstadsfonds voor Zaltbommel

Raad 1 juni/Binnenstadsfonds.

Hoera! Er komt nu eindelijk een Binnenstadsfonds. Voorwaar, een positieve stap op de lange weg naar versterking en vitalisering van de binnenstad, de huiskamer van onze gemeente. Het heeft lang geduurd voordat de Kopgroep blijkbaar een peloton van ondernemers kon meetrekken op deze weg.

Maar zoals gezegd, de weg is nog lang! Er kan naar de mening van D66 pas sprake zijn van volwaardige versterking als het hier niet bij blijft. Als dit de opmaat is naar binnenstadsmanagement en naar citymarketing. Als de gemeente het juist niet alleen bij de ondernemers laat, maar als volwaardige partner optreedt. Juist als het gaat om vitalisering van binnensteden, om vergroting van aantrekkingskracht, en van exposure en onderscheid heeft de publieke private samenwerking zich bewezen. In Nederland zijn hiervan tal van aansprekende voorbeelden te vinden.

Vraag aan de wethouder is of hij zich hiervoor sterk gaat maken. Niet zozeer richting ondernemers, maar ook in het college en richting deze raad. Te denken valt ook aan het inzetten van extra middelen, als een gemeentelijke bijdrage aan het Binnenstadsfonds.

Andere vraag is of hij al wat met onze suggestie heeft gedaan om mogelijke fondsen aan te boren bij de provincie.

Wij zijn tevreden met de toezegging om de raad jaarlijks te informeren over de voortgang op dit gebied.

Kortom een belangrijke stap in de goede richting. D66 roept u op om vaart te maken. Het is nodig en andere binnensteden staan niet stil! Kijk daarbij vooral over de vestingmuren heen, kijk naar de successen van andere gemeenten. Wij kunnen hiervan leren!

Thom Ummels

Fractievoorzitter D66 Zaltbommel