donderdag 16 juli 2020

Maasdriel verhoogt vindbaarheid (openbare) toiletten

Als gevolg van de coronacrisis is het de verwachting dat heel veel mensen de zomer van 2020 in eigen land doorbrengen. De Bommelerwaard is bij uitstek een prachtig gebied om per fiets te bezoeken. Een uitdaging is soms het vinden van een openbaar toilet. Naar aanleiding van vragen van D66 Maasdriel verleent de gemeente extra service aan fietsende toeristen.

Naar aanleiding van een pamflet over het gebrek aan openbare toiletten in een tijd waarin ook de horeca voorzichtig moet omgaan met bezoekersaantallen, stelde D66 Maasdriel enkele weken geleden vragen over het beschikbaar maken van openbare toiletten. In heel het land staan immers mobiele toiletten werkeloos in opslag. De intentie was om horecaondernemers te ontzien bij het naleven van coronaregels en tegelijkertijd fietsers niet te verplichten tot het kopen van een consumptie om ook van het toilet gebruik te mogen maken in een restaurant of café.

Aanmeldingen in HogeNood App
Op donderdag 16 juli ontving D66 Maasdriel de antwoorden op de schriftelijke vragen. Het College schat in dat het bijplaatsen van extra sanitair niet nodig is in de gemeente Maasdriel. Er wordt gerekend op de horeca en de service-gerichte instelling van ondernemers. D66 heeft daar overigens ook het volste vertrouwen in. Tot dit antwoord blijft de actiebereid van het College niet beperkt, blijkt uit de verdere beantwoording: “Wij gaan actie ondernemen om de (horeca)ondernemers te wijzen op de app HogeNood en daar hun sanitaire beschikbaarheid aan te melden. Wij melden ook het openbare sanitair aan van Strandbad Well en De Zandmeren in Kerkdriel.”

Blij met het antwoord
D66 Maasdriel is blij met het antwoord van het College. De vindbaarheid van (openbare) toiletten gaat hiermee omhoog en wij hopen dat dit het plezier van een bezoek aan de Bommelerwaard met de fiets verhoogt. Wij wensen iedereen een mooie, recreatieve en vooral veilige zomer toe!