woensdag 7 oktober 2020

Zondagsrust belangrijker dan gezondheid en de Bommelse economie?

Een aantal ondernemers hebben met elkaar het verzoek bij de gemeenten ingediend om tijdelijk op zondag open te mogen als men dat zou willen. De reden hierachter is tweeledig; om het winkelend publiek wat meer te verspreiden zodat je besmettingsgevaar verminderd en door meer open te zijn, de financiële impact van Corona wat te drukken.

Het college van B&W heeft hier kort en afwijzend op gereageerd met als samenvattend argument: er zijn afspraken gemaakt in 2019 en die gaan we niet veranderen.

Maar Corona is van 2020 en het onder de knie krijgen vraagt creativiteit, flexibiliteit en tolerantie met en voor elkaar. Daarmee zegt D66 niet dat partijen hun normen en waarden overboord moeten gooien. Ik kan me indenken dat juist in zo’n onvoorspelbare en vreemde tijd, je wilt vasthouden aan dat waar je zo hevig in gelooft.

Toch is D66 vanavond enorm verbaasd dat de gehele coalitie niet wilt kijken naar mogelijkheden en naar wat wél zou kunnen.

D66 vindt dat er met de ondernemers die problemen ondervinden door de corona crisis moet worden gekeken wat zij nodig hebben om te blijven staan. Om open te blijven als ondernemer. Door open te staan als politiek. En dan kunnen we samen, met elkaar kijken wat we kunnen bieden. Verruiming openingstijden, extra koopavonden, zondagsopenstelling; het beleid voor corona moet in deze tijd met elkaar worden aangepast wanneer dit nodig mocht zijn. Want D66 laat iedereen vrij, maar niemand vallen!