woensdag 25 november 2020

Windmolens op de Lage Rooijen in Maasdriel

D66 Maasdriel nam twee jaar gelegen het initiatief om een principeverzoek tot plaatsing van windmolens aan de A2-locatie De Lage Rooijen bij Hoenzadriel niet af te wijzen, in lijn van het bestuursakkoord van de coalitie van Samen Sterk en CDA. Het was het begin van een lange weg om het verzoek niet alleen om het bouwen van windmolens te laten draaien, waar feitelijk de provincie Gelderland over besluit, maar hier ook voordeel uit te halen voor de inwoners van Maasdriel. Wij wilden het initiatief graag bij de gemeente houden. Middels een reeks moties is dat gelukt. Daarna is de voorbereiding begonnen tot een bestemmingsplan dat op 25 november 2020 dankzij een gelegenheidscoalitie van echte rentmeesters is aangenomen. De voordelen voor Maasdriel zijn 3 windturbines waarmee 10.000 inwoners van stroom worden voorzien. Daarbij is er een participatiemodel waarbij 1) omwonenden financiële compensatie krijgen, 2) mensen goedkoper lokaal stroom kunnen inkopen en 3) een gebiedsfonds waarin jaarlijks 30.000 euro wordt gestort en waarmee maatschappelijke ideeën te ontwikkelen zijn.

Het is D66 Maasdriel (en PvdA-GroenLinks) gelukt om Samen Sterk Maasdriel tot een progressief standpunt te bewegen. Zij hebben de 3 zetels van D66 en PvdA-GroenLinks naar een meerderheid van in totaal 10 zetels getild. Met grote bezwaren tegen met name de locatie bleven VVD en CDA helaas tegen.

Lees hier de bijdrage van ons raadslid Tom van Engelen tijdens de speciale raadsvergadering.

Op de foto: Michiel Alexander de Raaf en Tom van Engelen vieren het akkoord op het bestemmingsplan met de W van Windmolens.