donderdag 25 februari 2021

Openbaar toilet

Zoveel onrust over een wc. Je zou denken dat in een deze corona tijd, waarin iedereen het zwaar heeft, een toilet een bijzaak is.

Maar dit is dus niet! Onze inwoners maken zich zorgen en druk om de locatie van deze nieuwe aanwinst in Zaltbommel want was ons betreft is het wel aan winst. Nu alleen de juiste locatie nog!

En nee D66 kan zich niet vinden in een toilethuisje op de markt, bij de markt, laat staan tegenover of bij het stadhuis. Hoe mooi dit ook weggewerkt kan worden, dat zal allemaal best, maar wij gaan ons cultureel erfgoed en aanzicht niet veranderen met een openbaar toilet.

Moet hij er dan wel komen? Ja zeker. We willen een levendige binnen stad voor iedereen, dus ook voor onze gasten en graag ook voor de minder valide gasten of ons eigen winkelend publiek. Maar zoals gezegd, een levendige binnenstad willen we voor iedereen en dus ook voor de bewoners van de binnenstad.

D66 is van mening dat de bijlage met de locatiestudie inhoudelijk echt te wensen over laat. Er staat dat de Gamerschestraat de voorkeur heeft maar een duidelijke onderbouwing ontbreekt. Het stuk geeft aan dat sommige locaties niet kunnen, maar de onderbouwing hiervan is zeer beperkt De monumentencommissie wijst de Gamerschestraat ook af. En jongens: dit doen we maar één keer. We kunnen dan niet zonder enorm inhoudelijke redenen zomaar ergens een toiletgebouw neerzetten!

Er ligt een dijk van een verweer namens een van de inwoners, dank daarvoor. Vele argumenten snijden hout en hoeven wij niet te herhalen.

D66 steunt nog steeds, de toen door de SGP ingediende motie maar wel met de opmerking dat de locatiestudie vollediger wordt besproken.

Helaas kent Zaltbommel best veel leegstand, ook binnen het assenkruis. Kan er niet gewoon een pand worden gekocht en omgetoverd tot toilet? Kunnen we niet gebruik maken van dat gene we al hebben en zo Zaltbommel gastvrijer maken maar met zeer beperkte verlies van aanzicht en overlast.