zondag 11 juli 2021

Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet krijgt een plekje in gemeentehuis van Maasdriel

PERSBERICHT

D66 Maasdriel heeft donderdag 8 juli 2021 in de laatste vergadering voor het zomerreces succesvol een motie door de raad geloodst die antwoord geeft op recente gebeurtenissen. In Hongarije is wetgeving aangenomen die de gemoederen in heel Europa bezig hield. Maasdriel antwoordt met het visualiseren van Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet. (download hier de motie als pdf-bestand)

Van Maasdriel tot München, van voetballers tot ondernemers, iedereen sprak zich uit tegen de discriminerende anti-homo wetgeving in Hongarije. Met statements, met regenboogkleuren. In het straatbeeld van Maasdriel zag ons raadslid Tom van Engelen de regenboogvlag ineens ook wapperen, zei hij donderdag in zijn toelichting op de motie. “In dit huis discrimineren wij niet. Niemand. En dat zouden we moeten uitstralen. Niet alleen in vanzelfsprekende maar onzichtbare kernwaarden, maar ook visueel. D66 stelt daarom voor om Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet zichtbaar te maken in het gemeentehuis. Om te laten zien waar wij voor staan. Allesomvattend, breder dan alleen de regenboogvlag waar D66 al eerder om heeft gevraagd, maar juist ook omdat hetero- of homoseksuele gerichtheid sinds dit jaar onderdeel van Artikel 1 is.” De motie kon in Maasdriel rekenen op hartverwarmende en unanieme steun van de raad.

Teleurstelling in Zaltbommel

De motie kwam donderdag over het voetlicht in zowel Maasdriel als Zaltbommel. Ons raadslid Elke Smulders was initiatiefnemer van de motie maar zag haar idee jammerlijk sneuvelen in eigen raad. Haar betoog dat ondanks de verschillende visies van alle partijen toch uit te dragen “naar onze inwoners dat iedereen, ook in Zaltbommel, recht heeft op leven, vrijheid en veiligheid” was aan dovemansoren gericht. De coalitiepartijen stemden tégen een afbeelding van een belangrijk artikel in onze Nederlandse grondwet in gemeentekantoor en stadhuis.