In gesprek met De Groot Fresh Group in Hedel

Bij de belangrijkste entree tot Maasdriel aan de afrit van de A2 is grote bedrijvigheid te zien. De Groot Fresh Group aan de Drielseweg herrijst uit de ravage die is veroorzaakt door de horrorachtige hoosbui van 31 mei 2018. Over de herbouw stelde D66 Maasdriel vragen, die wij vlak voor de kerstvakantie indienden bij het College van B en W. Deze vragen brachten manager Andries van den Bogert er toe ons, nog voordat de antwoorden er waren, uit te nodigen voor een gesprek.

Raadslid Tom van Engelen en burgerlid Liesbeth Faas trotseerden zodoende de stevige rukwinden om op dinsdag 8 januari in gesprek te gaan met Andries van den Bogert. Hij ontving ons onder Spartaanse omstandigheden. De prioriteit van de herbouw gaat volledig naar de productie- en logistieke faciliteiten van het grote pand aan de Drielseweg 23. De kantoormedewerkers moesten zich nog een beetje behelpen en een ontvangstruimte is er nog niet. Daarom namen wij plaats in een verrassend warme trailer die was ingericht voor verblijf tijdens één van de meer hobbymatige ondernemingen van de familie De Groot.

Het aangezicht van de nieuwbouw

Allereerst legden wij aan de heer Van den Bogert uit dat het onze taak is om het bestuur van de gemeente Maasdriel te controleren. Onze vragen vond hij dan ook terecht. Echter, Van den Bogert was wel getriggerd door onze (en velen met ons) constatering dat het bouwwerk ‘naar de weg toe’ zou komen. Dit is niet het geval en dat heeft Van den Bogert in het gesprek dan ook rechtgezet. Wat feitelijk gebeurt is dat de voorzijde van het pand op dezelfde hoogte komt als het meer naar achter gelegen deel van het pand. Hierdoor ontstaat visueel de illusie dat het pand op je afkomt, dus richting de weg, maar in werkelijkheid is dit niet zo. Overigens komt er wel een aanbouw aan de linker-voorzijde van het pand die de logistieke situatie soepel moet gaan laten verlopen straks, vertelt Van den Bogert.

Vanwege bedrijfscontinuïteit een uitzondering

Nadat dit punt was afgehandeld heeft Van den Bogert in grote lijnen toegelicht wat inmiddels ook uit de antwoorden van het College van B en W van Maasdriel is gebleken. Het College schrijft: “De Groot Fresh Group heeft verzocht voor eigen rekening en risico te mogen starten met de bouw in afwachting van de definitieve omgevingsvergunningen. De bedrijfscontinuïteit was daarvoor het voornaamste argument. Gelet op dit argument en de noodlottige oorzaak van de gedwongen herbouw hebben we dat in dit unieke en uitzonderlijke geval toegelaten.” Dat het kantoorgedeelte hoger mag worden dan in het bestemmingsplan is toegestaan, beargumenteert het College met de gedachte dat het een architectonisch accent is op deze zichtlocatie, “waardoor er geen sprake meer is van een ‘platte doos’.” Lees de antwoorden van het College hier

Wat voor D66 Maasdriel resteert is de wens om in uitzonderlijke gevallen als deze, met een ondernemer die inderdaad prominent in het zicht zit, als raad proactief geïnformeerd te worden.

Laatst gewijzigd op 29 januari 2019