Drs. Robbie Dell’Aira woont in Hurwenen. Als kunst- en architectuurhistoricus verzorgt hij tal van cursussen en geeft hij les aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast bereidt hij een proefschrift voor over de kastelen Waardenburg en Neerijnen (Universiteit Utrecht). In de Bommelerwaard is Dell’Aira sinds de jaren 1980 actief op het gebied van cultuurhistorisch erfgoed, onder meer Stadskasteel Zaltbommel, Slot Loevestein en het Historisch Museum Hedel.

Vanaf de jaren 1990 publiceert Dell’Aira artikelen en boeken die herhaaldelijk betrekking hebben op het cultuurhistorisch erfgoed van de Bommelerwaard. Tijdens en na zijn studiejaren woonde Dell’Aira geruime tijd in Italië. In 2010 keerde hij terug naar de Bommelerwaard. Enkele jaren geleden begon hij een serie Renaissancewandelingen in Zaltbommel en was hij in 2017 de stuwende kracht achter het succesvolle symposium over de zestiende-eeuwse veldheer Maarten van Rossem, dat plaatsvond in de Gasthuiskapel. Het unieke en rijke Bommelerwaardse patrimonium verdient veel meer (professionele) aandacht dan nu het geval is. De ontwikkeling van een lespakket voor basisscholen, waarin geschiedenis, cultuur, kunst en erfgoed uit de streek aan bod komen, behoort tot de speerpunten van onze partij.

- Robbie Del'Aira