Herindeling Bommelerwaard

Biede lijstrekkers voor herindeling Bommelerwaard

Thom Ummels, lijstrekker voor gemeente Zaltbommel en Tom van Engelen, lijsttrekker gemeente Maasdriel.

Waarom D66 nu vooruit wil met herindeling Bommelerwaard

D66 Bommelerwaard is de lokale afdeling van Nederlands meest progressieve partij. Dat geluid laten we graag horen in de gemeenteraad en in gesprek met jou als inwoner van de streek. Wij zijn uiteraard geen “one issue” partij. De laatste jaren hebben wij echter sterk en bij herhaling gepleit voor een bestuurlijke fusie in de Bommelerwaard. De gemeenten Maasdriel en Zaltbommel kunnen hiervan beiden profiteren. Daar staan wij voor en niet alleen door het te roepen, maar ook door het aan je uit te leggen. Wat zijn de voordelen van de herindeling Bommelerwaard?

Herindeling Bommelerwaard: bij elkaar wat bij elkaar hoort

De gemeenten Maasdriel en Zaltbommel liggen op een eiland tussen de rivieren de Maas en de Waal. Vele honderden jaren lang zijn de inwoners van het gebied met elkaar verbonden. Naar de buitenwereld voeren pontjes totdat de indrukwekkende bruggen werden gebouwd. De Martinus Nijhoffbrug is een blikvanger van nationaal allure. D66 wil graag af van die ene, laatste, hardnekkige grens die dwars door de polder de gemeenschappen verdeelt. Wat zijn de voordelen van de herindeling Bommelerwaard? We sommen het hier graag voor je op.

Waarom een herindeling Bommelerwaard?

D66 Bommelerwaard doet in maart 2018 met twee lijsten mee aan de gemeenteraads-verkiezingen. Wat ons betreft is dat de laatste keer. Bij de volgende gelegenheid schotelen we je graag één lijst voor, voor één gemeente Bommelerwaard. Wij kiezen voor een bestuurlijke fusie. Niet als doel op zich, maar omdat het nodig is. Waarom?

• Kwetsbaarheid opheffen! De bezetting kan op sommige ambtelijke afdelingen zo krap zijn, dat bij ziekte een hele afdeling gewoon onbereikbaar is. Dat is onacceptabel en op te lossen door op te schalen naar een grotere, meer slagvaardige gemeente.
  • Kwaliteit! Een grotere, sterke gemeente, kan het hoofd bieden aan vraagstukken die jou heel direct raken. Als je een aanvraag indient bij de gemeente is een snelle en professionele behandeling gewenst. Denk aan bedrijfsvestigingen, toeristische plannen en op het gebied van veiligheid en problemen in de omgeving.
  • Kosten! Wanneer goed uitgevoerd, kan een efficiëntere gemeente kosten besparen. Dit vergt wel de nodige aandacht, we willen absoluut niet het omgekeerde bereiken.
  • Kracht! Een hechte Bommelerwaard kan zichzelf profileren. Richting de inwoners zelf, maar ook buiten en binnen de regio. Naar partners om mee samen te werken, zoals de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Richting toeristen om onze schoonheid aan te tonen. Voor ondernemers die het beste vestigingsklimaat zoeken langs de A2.
  • Nog meer gebiedsgericht werken! De gemeente groeit maar de afstand tot de inwoners neemt juist af. Door nog meer gericht te werken naar gebied, wijk en dorp. Niet alleen door middel van dorps- en wijkplatforms. Ook door het meer en in vroegtijdig stadium betrekken van inwoners, ondernemers en organisaties.

Een blik op de recente historie

Na de vorige herindeling aan het einde van de jaren negentig, riep D66 op tot de volgende stap. Eén gemeente Bommelerwaard. Dit onderwerp is heel lang niet besproken en buiten discussie gehouden door de meeste partijen. De tijd schrijdt echter voort en het denken staat gelukkig niet stil. Het vraagstuk is nu echt lang genoeg doorgeschoven. Een helder rapport ligt op tafel bij beide gemeenteraden. De conclusie is eensluidend: dat Maasdriel en Zaltbommel samengaan in één gemeente Bommelerwaard is de beste optie. Het is dus tijd voor actie. Veel partijen willen pas na de verkiezingen met je praten en je mening horen. Dat is de wereld op zijn kop. Het is immers jouw gemeente en jouw inbreng moet voorop staan. Wij horen je!

Met jou, voor jou, door jou naar één nieuwe, sterke gemeente!

Stem op 21 maart 2018:

D66 Bommelerwaard

In gesprek over dit onderwerp? Mail naar lijsttrekker Thom Ummels (Zaltbommel) of Tom van Engelen (Maasdriel)

Gepubliceerd op 14-07-2017 - Laatst gewijzigd op 19-07-2017